Identyfikacja wizualna firmy, zwana również corporate identity, to graficzne określenie jej tożsamości, które spina w spójną całość wszystkie materiały reklamowe, jakie firma kiedykolwiek wypuści na rynek. Dlatego identyfikacja wizualna jest elementem podstawowym, określanym w momencie tworzenia działalności gospodarczej.
Poprawnie zbudowana identyfikacja wizualna jest nie tylko przyjemna dla oka, ale również ściśle powiązana z firmą, którą prezentuje. Wszystkie składające się na nią elementy, czyli m.in. reklama na samochodach, tabliczki przydrzwiowe, tablice informacyjne, wizytówki i papiery firmowe oraz strona internetowa powinny być spójne graficznie, czytelne, zrozumiałe i konsekwentne.
Identyfikacja wizualna firmy jest podstawą brandingu, czyli kreowania świadomości danej firmy lub marki wśród klientów oraz utrwalania jej wizerunku.
Barwy i kształty wykorzystane w identyfikacji wizualnej, w tym również logo, powinny określać charakter i filozofię firmy, którą prezentują. Jeśli firma obrała za swoją grupę docelową aktywną fizycznie młodzież w wieku od 12 do 18 lat, to identyfikacja firmy nie powinna przywodzić na myśl ekskluzywnej restauracji operującej w swoich materiałach reklamowych beżami i brązami.
Na identyfikację składa się wiele drobnych szczegółów, ale każdy z nich musi ściśle pasować do ogólnego wizerunku firmy. Osoba, która nie zna jeszcze danej firmy czy marki powinna być w stanie, przynajmniej w przybliżeniu, określić jej branżę bazując tylko na wyglądzie identyfikacji wizualnej.
Przede wszystkim należy wspólnie z agencją reklamy określić charakter firmy, jej pożądany wizerunek, określić grupę docelową, sformułować misję i wizję firmy oraz przeanalizować konkurencję i realia panujące na rynku.
Jest to złożone zadanie, ale jego wykonanie dostarcza dużej ilości informacji niezbędnych do świadomego wykreowania identyfikacji wizualnej, która będzie w stanie realizować kilka powierzonych jej zadań:
Czasami bywa tak, że firma posiadała profesjonalną identyfikację wizualną, jednak z biegiem czasu i ciągłym przyrostem kolejnych nośników reklamowych zatracił się pierwotny wizerunek. Czasami identyfikacja wizualna bywa poddawana ciągłym zmianom i dostosowaniom, a firma eksperymentuje z wciąż nowymi elementami, kolorami i symbolami. Takie zabiegi mogą skutkować stworzeniem nowych, lepszych wzorów, jednak spójność ogólnej identyfikacji zostaje zachwiana.
Dobrym rozwiązaniem w takich sytuacjach jest odświeżenie identyfikacji wizualnej. Agencja reklamy podejmuje się wtedy analizy dotychczasowego dorobku marketingowego i reklamowego firmy, poddaje każdy element ocenie i na podstawie przeprowadzonej inspekcji dokonuje odświeżenia i ujednolicenia całości identyfikacji wizualnej. Takie posunięcie pozwala zachować wypracowany wizerunek, ale równocześnie porządkuje go i unowocześnia zgodnie z realiami rynku.
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu ulepszenia funkcjonalności naszego serwisu oraz w celach statystycznych.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczacych cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.
Rozumiem